بر بام یک ستاره

شعر، نقد ادبی، داستان، رمان، فیلم‌‌نامه ( محمد رحیمی شاعر کودک و نوجوان)

بر بام یک ستاره

شعر، نقد ادبی، داستان، رمان، فیلم‌‌نامه ( محمد رحیمی شاعر کودک و نوجوان)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۷
آبان ۰۰

دنیا گیف است یا قیف؟

بسیاری از اتفاق ها و برنامه های هستی، بطور منظم و حساب شده و در ساعت مقرر ، بی کم و کاستی، تکرار می شوند. طلوع و غروب خورشید و ماه.پیدایش شب و روز. بهارو تابستان، پاییز و زمستان. سبزه و طراوت طبیعت رنگارنگ در کنار برگ ریزان و برف ریزان .تولد و مرگ.جوانی و پیری.تا امور روز مرّه ما آدم ها. صبحانه و کار روزانه و استراحت و ....تا صبحانه و.....مگر روزهای تعطیل که هر هفته وجود دارند. راس یک روز مشخص. اگر به این حجم عظیم از تکرار توجه کنی، خیال می کنی ، دنیا یک گیف غول پیکر تکرار شونده است با یک پک بزرگ تکراری. نا امید کننده است، نه؟! .اما کمی تمرکز و توجه ، به ما می فهماند،  گیف، تکرار کسالت بار و بدون تغییر یک اتفاق یا حرکت است، بی هیچ خلاقیت و نو آوری و تغییر و حسّ ادارکی، در حالی که حتی نماز های به ظاهر تکراری ما ، با هر نوبه قبلی، فرق دارد و تفاوت های آشکارو پنهانی را نشان می دهد. حالا اگر چاشنی توجه و تامل و تمرکز بر عبودیت را همراهش کنیم، دیگر هیچ نمازی به نماز قبل از خود، شباهتی ندارد. پس از اتهام گیف بودن، مبرّاست.و چنین است حال همه امور هستی و کائنات، که رو به تکوین و تکامل است و ایستایی ندارد تا گیف فرضی ما بشود. پس جهان هستی، گیف نیست، اما می توان گفت ،گرچه گیف نیست، اما شبیه به قیف است. آن هم قیف وارونه. چه که آدمی را از دهلیز تنگ دنیا عبور می دهد و او را به  لامکان ها پرتاب می کند.‌

 

محمد رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۰۰ ، ۰۱:۰۰
محمد رحیمی
۲۰
آبان ۰۰

آخر سر، توهم زمین خوردی

تو، که نامت توان زانوهاست

این غروب نگاه، با من گفت

فصل کوچیدن پرستوهاست

 

محمد رحیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۰۰ ، ۰۱:۵۱
محمد رحیمی
۱۸
آبان ۰۰

پیامبر بی کتاب

 

ازجمله، شاخص ترین خصلت ها و مقام های معنوی حضرت مادر، ( مهربانی) است .مهربانی، مهم ترین ویژگی انبیاست. پیامبر ص، رسول رحمت و مهربانی است. این مهربانی، تا آنجا پیشی گرفت که خدای، تعالی، رسولش را مورد خطاب قرار دادکه: تو داری خودت را برای این مردم نافرمان و سرکش که فهم و قصد هدایت ندارند،  هلاک می کنی؟!! . و گاه می شد که جنابش، برای عدم هدایت حتی یک نفر از کافران و ستیزه جویان که مقابل سپاه، اسلام، به هلاکت می رسید، افسوس می خورد و اشک می ریخت. 

پس ، حضرت مادر، علیها سلام، پیامبریست که خود، معجزه خود است. از کیفیت خلقت شگفت انگیزش، تا صبر و توان و گذشت و ایثارو فداکاریش، از مهربانی بی بدیلش ، از تاثیر دعایش، تا زبانم لال، آه آسمان سوزش، همه و همه، شباهت های فراوان مادر و پیامبران را فاش می سازد. حضرت مادر، پیامبریست که وقتی از میان قومش پرواز می کند، آن قوم و گیج و مست و ناسپاس، تازه از غفلت زمستانی ، بیدار می شوند، و صد افسوس که همیشه خیلی زود، دیر می شود. یکان یکان‌ قوم، با تمام اجزاء وجودشان، وایتیما وایتیما سر می دهند.‌همه بتدریج، غلظت هویتی خود را رقیق و رقیق تر می بینند و ادراک می کنند، در دیار خود، غریب و بی پناهند.‌برکت‌از میانشان‌ رخت بر بسته و سایه بلند قامت نعمت ها، کوتاه شده و شکسته. آری . این است سزای قومی که قدر پیامبر مهربان خود را ندانند.

 

محمد رحیمی

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۰ ، ۰۱:۱۵
محمد رحیمی
۰۲
آبان ۰۰

یک دسته گلِ محمدی را چیدند

گل ها دلشان گرفت و لب بر چیدند

آنها که درون حوض آب افتادند

ذکرِ صلواتِ ماهیان را دیدند

 

محمد رحیمی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۰۰ ، ۰۰:۳۳
محمد رحیمی